Saturday, December 12, 2009

Tajuk Filem Melayu





















Tajuk merupakan antara benda yg paling penting dalam pembikinan sebuah pelem(bagi aku la). Ada film yang bertukar tajuk di saat akhir penerbitannya... Ianya mampu memberi pra-gambaran kepada audience bagaimana pelem itu kelihatan.. Tapi kebanyakan film Malaysia yang bersifat komersial byk menggunakan tajuk-tajuk yang lebih mesra dengar. Tetapi bergantung juga kepada genre.

Tahukah anda, segelintir producer, writer, pembikin pelem dalam dunia ini menggunakan tajuk cerita mereka sebagai idea mereka? sebagai contoh, cari tajuk dulu baru tulis cerita berdasarkan tajuk itu.

Tajuk juga mampu untuk menarik penonton walaupun kadangkala jalan cerita ataupun aspek teknikal filem itu hampeh!

Bermacam-macam konsep tajuk filem Malaysia yang pernah saya tahu yang rata-ratanya cuba menyuntik 'hype' dalam filem mereka.... kita lihat satu-satu (sekadar beberapa contoh) :-

Tajuk yg SOFISTIKATED
- XX RAY
- CE1
- O.C.J (Operasi Cegah Jenayah)
- Senario XX
- Evolusi KL Drift
- Impak Maksima
- MX3
- Misi 1511
- Rempi V3

Tajuk yang DARING dan agak kasar bunyinya
- JALANG
- Perempuan , Isteri dan Jalang
- Bohsia
- Enam Jahanam
- Mendam Berahi

Tajuk yang SERAM (pelem tempatan lebih teruja untuk letak nama hantu itu sendiri untuk mudah membuatkan orang takut)
- Puaka Tebing Biru
- Pontianak Harum Sundal Malam
- Perjanjian Syaitan
- Toyol
- Orang Minyak

Tajuk yang menggunakan nama Hero/Heroin
- Azam
- Badang
- Castello
- Isabella
- Layar Lara
- Iskandar

Tajuk genre JENAYAH/AKSI (selalunya mesti ada mood2 yang dark, marah2, mati, perjuangan)
- Bayangan Maut
- Bayangan Ajal
- Berani Punya Budak
- Black Maria
- Baik Punya Cilok
- Bara
- Kanta Serigala
- KL Menjerit
- Lurah Dendam
- Merah
- Raja Laut

Tajuk Komedi (selalunya tajuknya sahaja dah kelakar. kebanyakannya mesti highlight nama karakter yang Kelakar)
- Bujang Lapok
- Che Mamat Parang Tumpul
- Da Di Du
- I Know What You Did Last Raya
- Jin Notti
- Mami Jarum
- Man Laksa
- Mat Karung Guni
- Si Badol
- Shh.. Dia Datang..
- Si Luncai
- Sifu dan Tongga
- Los dan Faun

Tajuk yang Menggunakan 'The Movie'... (Paling aku Benci. Sampai sekarang aku tak paham kenapa orang bubuh the movie. Mat saleh pon ramai je adapt siri tv, novel ke film... tapi takde pon 'the movie')
- Gerak Khas the Movie
- Senario The Movie
- Misteri Balan-Balan the Movie
- Aku Kaya The Movie
- Momok the Movie
- SH3 the movie

Bagi saya, saya lebih suka tajuk yg jujur dan mudah difahami. Tak semestinya

2 comments:

Unknown said...

semat!

EncikAhmad said...

hahahah!klako la.pepun 'hantu kak limah' gak yang aku rase best!